Rosborg Gymnasium udnytter fagligt potentiale i Tour de Future kampagnen

[vc_row][vc_column width=”2/3″][vc_column_text]

Varm op til Tour de Future i undervisningen! Sådan lød opfordringen fra Globale Gymnasier, da netværket igen blev samarbejdspartner på Mellemfolkeligt Samvirkes kampagne om madbenzin. Kemilærer Kari Bjerke Sørensen fra Rosborg Gymnasium har på fornemste vis vist hvordan det faglige potentiale i kampagnen kan tænkes ind i et tværfagligt forløb mellem kemi, samfundsfag og engelsk.

Eleverne fra 1.z står på Søndertorv i Vejle i hvide kitler og med beskyttelsesbriller på. De står og formidler deres kemiprojekt til forbipasserende og deltagere ved Tour de Futures Urban Picnic. Eleverne har de seneste to uger haft et undervisningsforløb der skiller sig markant ud fra den almindelige kemiundervisning. De har selv produceret biobrændstof i kemiundervisningen og endda så meget at de kan få den motor, som de har taget med på Søndertorv, til at køre. Forløbet er både et godt eksempel på hvordan globale problemstillinger kan inddrages i et fag som kemi og på hvordan man kan hive undervisningen ud af klasselokalet i virkeligheden. Netop det sidste er noget af det eleven Muska Anwari har fundet særligt sjovt og lærerigt:

Jeg synes det er sjovt, når vi laver noget andet end at sidde og løse opgaver i en bog. Det er fedt, når vi kommer ud og laver noget andet som for eksempel når vi nu er hernede i byen med vores kemiforsøg. Jeg synes, at man lærer bedre når man får lov til at fortælle om det til andre.

Som en del af undervisningsforløbet har eleverne debatteret de negative konsekvenser som produktionen af biobrændstof fører med sig. I samfundsfag har de haft lektioner, hvor de har læst om og debatteret hvordan produktionen medfører jordtyveri og sult i Afrika. I engelsk har de tidligere på dagen haft besøg af to afrikanske aktivister som fortalte deres personlige historier fra Kenya og Uganda. Undervisningsforløbet endte ud i en formidlingsopgave på Søndertorv, hvor eleverne både præsenterede deres forsøg, men også de posters de havde lavet som en del af projektet. Den viden som eleverne havde oparbejdet i klasselokalet blev på denne måde formidlet videre til Vejles borgere, og flere af eleverne tog da også en ekstra udfordring op på selve dagen:

Vi har faktisk også været ude på gågaden, hvor vi har klædt os ud i majskolbekostumer og så har vi fortalt om vores projekt og hvorfor folk skal sige nej til biobrændstof i benzintanken, fortæller Muska Anwari, 1.z

[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/3″][/vc_column][/vc_row]