Kenya er en oplagt studietursdestination

[vc_row][vc_column width=”2/3″][vc_column_text]Unge kenyaneres nysgerrighed, deres politiske bevidsthed og mobiltelefonernes rolle i den kenyanske hverdag. Det var noget af det, der overraskede mig mest i Kenya, og jeg er helt overbevist om, at det også vil imponere danske gymnasieelever og gøre dem sultne efter mere viden.

Af Laura Toft Nielsen, Kalundborg Gymnasium

I marts tilbragte jeg syv dage i Kenya for at undersøge mulighederne i forbindelse med en kommende Afrika-studieretning og ikke mindst studietur til Kenya. Min tur var arrangeret sammen med Globale Gymnasier og den foregik halvdelen af tiden på landet, på Mellemfolkeligt Samvirkes platform (MS) – med udsigt til zebraer og Mount Kenya i baggrunden. Den anden halvdel af turen foregik i Nairobi, en støvet storby med sindssyg trafik, byggeiver og slum. Nu fik jeg kun erfaring med den landlige platform, fordi MS kun lige er startet med at etablere en platform i Nairobi, men platformskonceptet har overbevist mig. Her kan man skabe nogle meget fine og trygge rammer omkring en studietur.

Jeg var temmelig uforberedt, da jeg på vores kommende partnerskole pludselig fik mulighed for en spørgetime blandt 40 elever i gymnasiealderen. Det var eleverne også, men jeg blev bombarderet med gode spørgsmål: Hvornår lærer danske elever om den danske konstitution? Hvornår får danskere deres første ID? Hvad mener danske unge om Kenya?

Flere af eleverne bor i Nairobis største slumområde, Kibera, men skoleuniformerne og et fremragende engelsk skjulte al elendighed i løbet af den time. En enkelt elev var meget interesseret i adgangsproceduren til danske universiteter og muligheden for job i Danmark efterfølgende. Generelt var mit indtryk dog helt klart, at her sad en flok meget videbegærlige og selvsikre unge, som vil kunne lære og lære en masse fra sig ved et kommende elevbesøg fra Danmark.

Den samme nysgerrighed, selvsikkerhed og politiske bevidsthed mødte jeg blandt unge NGO-ansatte. Det var unge, som ikke gad høre på, at Afrika er elendighedens kontinent, men som for nyligt havde stået i kø i over ti timer, for at få lov til at stemme ved præsidentvalget. De navigerer i et civilsamfund, som følger internationale donorers krav, globale tendenser for folkelige bevægelser og støtter nye generationer af politikere. At møde dem og høre om deres hverdag og arbejde i lokale omgivelser er unik i læringssammenhæng.

Endelig blev jeg fascineret af, hvor imponerende langt fremme kenyanerne er i forhold til mobilteknologi. De unge kalder sig ”techies” og ”developers”. De kan bogstaveligtalt bo i en mudderhytte og samtidig eje den nyeste smartphone og være på 3G internet. Og selvom man ikke har den nye smarte, så kan man med den mest slidte mobiltelefon betale alt fra grøntsager på det lokale marked, taxa eller overføre penge til en ven vha. en simpel tekstmenu. Her kan vi virkelig lære noget om, hvordan normer sætter grænser for, hvad teknologi skal kunne.

Som samfundsfagslærer med speciale i internationale forhold havde jeg svært ved at få armene ned efter min tur til Kenya, og jeg er helt overbevist om, at mange andre gymnasiefag kan aktualisere relevante problemstillinger i Kenya og åbne øjnene på gymnasieelever, så de bliver sultne efter mere viden.[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/3″][vc_button title=”Vil du vide mere om Mellemfolkeligt Samvirkes studieture?” target=”_self” color=”wpb_button” icon=”none” size=”wpb_regularsize” href=”http://www.ms.dk/rejs-ud-i-verden/studieture-i-udlandet-0″][/vc_column][/vc_row]