Going Global Cup

Going Global Cup har til formål at anerkende og synliggøre de kompetencer som eleverne tilegner sig under forløbet ”virksomhedspartnerskaber i undervisningen”. Dertil ønsker Globale Gymnasier via Going Global Cup at give Undervisningsministeriet et konkret oplæg til afholdelsen af eksamener, der har et tværfagligt afsæt. Going Global Cup 2011 er et pilotprojekt, som er støttet af Fonden for Entreprenørskab.

Hvad får gymnanasielever ud af at udvikle en CSR strategi for FL Shmidt i Indien eller en snak med kinesiske medarbejdere i C.C. Jensen, en dansk virksomhed i vindmølle industrien?

Den 27. oktober formidlede elever fra Struer Statsgymnasium, Ikast-Brande Gymnasium, Helsingør Gymnasium, Svendborg Gymnasium, Rosborg Gymnasium og Københavns Åbne Gymnasium, hvad de havde fået ud af virksomhedssamarbejder i undervisningen som fokuserede på globale udfordringer. Det skete på den alternative bedømmelsesdag Going Global Cup, som havde fokus på at anerkende og synliggøre de kompetencer som eleverne havde tilegnet sig under forløbene.

Og det var blandt andet handlekompetencer blev det slået fast af elever fra 2.e på Københavns Åbne Gymnasium. Ifølge 2.e var det meget motiverende at arbejde arbejde med en praktisk problemstilling og arbejdet med at udvikle CSR strategier for FL Shmidt i Indien havde givet dem en bedre forståelse for globale virksomheder og de udfordringer de står overfor.

Også eleverne fra Struer Statsgymnasium lagde vægt på det udbytte de havde fået af deres samarbejde med B&O. Eleverne var blevet undervist af medarbejdere fra B&O, der arbejdede som fysikere eller ingeniører. “Vi så hvordan de anvender formler som vi lærer i matermatik og fysik i praksis til at løse ingeniør opgaver. Og det giver den forståelse at det vi lærer, det kan man faktisk bruge til noget.”, sagde Gavin Anthony fra Struer Statsgymnasium. Ifølge eleverne var det dog ikke kun dem, men også deres lærere der lærte noget af samarbejdet. Deres lærer havde fortalt dem, at han havde fået en bredere forståelse for sit fag og et indblik i nye måder at arbejde på.

Vinderne på dagen blev eleverne fra Ikast-Brande Gymnasium. De havde haft et samarbejde med miljøorganisationen Nepenthes og den lokale betonvarevirksomhed IBF. De har blandt andet undersøgt og arbejdet med virksomhedens energiforbrug, CO2 udledning og miljøbelastning. Dommerne ved Going Global Cup som bestod af Sofus Midtgaard fra lederskabsnetværket LeaderLab, Barbara Bentzen fra designvirksomheden Faktor 3 og Anne Mette W. Nielsen projektleder på Globale Gymnasier lagde i deres bedømmelse vægt på at eleverne fra Ikast-Brande udviste stor viden om virksomhedens produkt og virksomhedens rolle. Og at gruppen anvendte deres research fra et meget veltilrettelagt forløb på original vis.